لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.
فصل ششم: نمایش کادر های محاورهای(کادر محاوره ای MessageBox)
ویژوال C# دارای چندین کادر محاوارهای درونی است که می تواند در طراحی ظاهر برنامه، کمک زیادی کند. این کادر ها، حقیقت همان پنجره عمومب هستند که در بیشتر برنامه های تحت ویندوز مشاهده کردید.به علاوه این کادر ها دارای خاصیت ها و متد های فراوانی هستند که به وسیله ی آن ها می توانید این کادر ها را با قسمت های برنامه ی خود هماهنگ کنید.
در این فصل:
-
با روش های مختلف ایجاد یک کادر پیغام با ایکون ها و یا دکمه های گوناگون آشنا خواهید شد.
-
با نحوه ی ایجاد یک کادر Open که بتوانید برای دسترسی به فایل ها از آن استفاده کنید آشنا خواهید شد.
-
چگونگی ایجاد یک کادر Save که بتوانید ازآ ن برای ذخیره اطلاعات برنامه استفاده کنید را مشاهده خواهید کرد.
-
مشاهده خواهید کرد که چگونه می توان با استفاده از کادر Font به کاربر اجازه دهید فونت مورد نظر خود را انتخاب کنید.
-
با کادر Color و موارد استفاده از آن در برنامه آشنا خواهید شد.
-
با استفاده از کادر print قابلیت های مربوط به امور چاپ را به برنامه اضافه خواهیم کرد.
در این فصل، این کادر های محاواره ای را به تفصیل مورد بررسی قرار خواهیم داد و مشاهده خواهیم کرد که چگونه به وسیله آنها می توانیم برنامه هایی که دارای ظاهری حرفه ای تر هستند را طراحی کنیم.
کادر محاوره ای MessageBox
کادر MessageBox یکی از کادر هایی است که در اغلب برنامه ها مورد استفاده قرار می گیرد. از این کادر عموما برای نمایش یک پیغام به کاربر و دریافت جواب کاربر به آن پیغام استفاده می شود. با وجود اینکه در برنامه های قبلی به صورت یکنواخت از این کادر استفاده می کردیم، اما این کادر می تواند بر اساس موقعیت برنامه دارای ظاهری متفاوت باشد برای مثال می توانیم علاوه بر نمایش متن در آن، آیکون خاصی را نیز برای آن مشخص کنیم و یا دکمه های دیگری به جز دکمه OK در آن قرار دهیم.
در استفاده روزمره از برنامه های کامپیوتری، کادر های پیغام گوناگونی را مشاهده که دارای آیکون های شکل زیر هستند. در این بخش مشهده خواهیم کرد که چگونه می توان از این آیکون ها در کادر های محاوره ای استفاده کرد.
هنگام ایجاد یک برنامه ویندوزی، در مواقعی نیاز دارید که موردی را به کاربر اطلاع دهید و یا به کاربر هشدار دهید که یک پیشامد غیر منتظره رخ داده است برای مثال فرض کنید کاربر اطلاعاتی از برنامه را تغییر داده است و بدون ذخیره کردن تغییرات سعی در بستن برنامه دارد. در این حالت می توانید کادر پیغامی حاوی آیکون هشدار(سومین آیکون از چپ) و یا آیکون اطلاعات (اولین آیکون از چپ) و یک پیغام مناسب را به کاربر نمایش دهید و بگویید که در صورت بسته شدن برنامه تمام اطلاعات ذخیره نشده از بین می روند. همچینی می توانید دکمه های OK و Cancel را درکادر پیغام قرار دهید تا کاربر بتواند به بستن برنامه ادامه دهد و یا این عمل را لغو کند.
آیکون های قابل استفاده در یک کادر پیغام را در شکل بالا مشاهده کردید. در جدول زیر چهار آیکون قابل استفاده در کادر پیغام آورده شده است. در حقیقت آیکون مورد استفاده در این قسمت از سیستم عامل دریافت می شودو فعلا چهار آیکون برای این موارد در نظر گرفته شده است که برای هماهنگی بعضی از آن ها دارای چند نام هستند:
نام عضو توضیح
Asterisk مشخص می کند که یک آیکون اطلاعات در کادر پیغام نمایش داده شود.
Information مشخص می کند که یک آیکون اطلاعات در کادر پیغام نمایش داده شود.
Error مشخص می کند که یک آیکون خطا را در کارد پیغام نمایش داده شود.
Hand مشخص می کند که یک آیکون خطا را در کارد پیغام نمایش داده شود.
Stop مشخص می کند که یک آیکون خطا را در کارد پیغام نمایش داده شود.
Exclamation مشخص می کند که یک آیکون هشدار را در کارد پیغام نمایش داده شود.
Warning مشخص می کند که یک آیکون هشدار را در کارد پیغام نمایش داده شود.
Question مشخص می کند که یک آیکون علامت سوال را در کارد پیغام نمایش داده شود.
None مشخص می کند که هیچ آیکونی در کارد پیغام نمایش داده نشود.
دکمه های موجود برای کادر پیغام:
در هر کادر پیغام می توانید یکی از چندین گروه دکمهی موجود را نمایش دهید.در جدول زیر گزینه های قابل انتخاب برای این مورد شرح داده شده اند:
نام عضو شرح
AbortedRetryIgnore مشخص می کند که کادر شامل دکمه های Abort،RetryوCancel باشد.
OK مشخص می کند که که کادر شامل دکمه OK باشد.
OKCancel مشخص می کند که کادر شامل دکمه های OK،Cancel باشد.
RetryCancel مشخص می کند که کادر شمل دکه های RetryوCancel باشد.
YesNo مشخص می کند که کادر شمل دکه های YesوNo باشد.
YesNoCancel مشخص می کند که کادر شامل دکمه های NoوYesوCancel باشد .
تعیین دکمه ی پیش فرض:
هنگام تنظیم ویژگیهای مختلف یک کادر پیغام برای نمایش،علاوه بر مشخص کردن دکمه های آن می توانید مشخص کنید که کدام دکمه به عنوان پیش فرض در نظر گرفته شود. به عبارت دیگر با استفاده از این ویژگی مشخص می کنید که در بین دکمه های موجود در کادر، کدام کدام دکمه باید دارای فکوس باشد. با تنظیم این مورد می توانید به کاربر اجازه دهید که بعد از خواندی متن کادر پیغام با فشار دادن کلید Enter و بدون حرکت ماوس، دکمه ی پیش فرض را انتخاب کند. برای تنظیم این مورد باید از شمارنده MessageBoxDefaultButton استفاده کنید که شرح گزینه های آن در جدول زیر آمده است:
نام عضو شرح
Button 1 مشخص می کند که دکمه اول در کادر پیغام به عنوان دکمه پیش فرض در نظر گرفته شود.
Button 2 مشخص می کند که دکمه دوم در کادر پیغام به عنوان دکمه پیش فرض در نظر گرفته شود.
Button 3 مشخص می کند که دکمه سوم در کادر پیغام به عنوان دکمه پیش فرض در نظر گرفته شود.
ترتیب دکمه ها از سمت چپ در نظر گرفته می شود. برایمثال اگر در کادر پیغام سه دکمه YesوNoوCancel داشته باشید و دکمه سوم را به عنوان دکمه پیش فرض مشخص کنید، دکمه ی Cancel پیش فرض خواهد بود. همچنین اگر در کادر پیغام دو دکمه YesوNo داشته باشید و دکمه سوم را به عنوان پیش فرض مشخص کنید، دکمه Yes پیش فرض خواهد بود.
گزینه های مختلف کادر پیغام:
هنگام کار با کادر پیغام علاوه بر گزینه های بالا، موارد دیگری نیز قابل تنظیم است که در شمارنده MessageBoxOptions قرار دارد.بعضی از مواد پر کاربرد که در این قسمت قابل تنظیم هستند، در جدول زیر توضیح داده شده اند:
نام عضو شرح
RightAlign مشخص می کند که متن داخل کادر پیغام باید از سمت راست نوشته شود.این حالت بر عکس حالت پیشفرض است که متن از سمت چپ نوشته می شود.
RTLReading مشخص می کند که کادر پیغام باید برای نمایش متن راست به چپ، تنظیم شود. این حالت برای نمایش متن به زبان هایی مناسب است که از راست به چپ نوشته می شوند (مانند فارسی). برای مثال در این حالت آیکون کادر پیغام در سمت راست متن قرار می گیرد.
حالتهای مختلف استفاده از متد Show:
.....................................................
موضوعات مرتبط: فصل ششم: نمایش کادر های محاورهای(کادر محاوره ای MessageBox) ، ،
برچسبها:
صفحه قبل 1 صفحه بعد
قالب (Theme)
سبکهای نمایش (styles)
فهرستهای سفارشی (Customized Lists)
فهرستها (Lists)
دکمهها
صفحهبندی (layout)
واحدهای اندازهگیری
اشکال زدایی (debug) برنامه
درک امنیت و اجازه ها (permission)
ساختن و استفاده از منابع (Resources)
استفاده از مفاهیم ضمنی (implicit intents)
استفاده از مفاهیم آشکار (explicit intents)
ساختن و مدیریت فعالیت ها Activities یک برگرفته شده از AndroidCode.ir
کار کردن با AndroidManifest.xml
ایجاد پروژه و درک ساختار آن
نمای کلی از توسعه اندروید
آماده کردن دستگاه اندروید (گوشی) برای توسعه
مراحل نصب «ابزار توسعه اندروید» ADT در ایکلیپس
مراحل نصب ایکلیپس (Eclipse) روی ویندوز
مراحل نصب ایکلیپس (Eclipse) روی مک
سبکهای نمایش (styles)
فهرستهای سفارشی (Customized Lists)
فهرستها (Lists)
دکمهها
صفحهبندی (layout)
واحدهای اندازهگیری
اشکال زدایی (debug) برنامه
درک امنیت و اجازه ها (permission)
ساختن و استفاده از منابع (Resources)
استفاده از مفاهیم ضمنی (implicit intents)
استفاده از مفاهیم آشکار (explicit intents)
ساختن و مدیریت فعالیت ها Activities یک برگرفته شده از AndroidCode.ir
کار کردن با AndroidManifest.xml
ایجاد پروژه و درک ساختار آن
نمای کلی از توسعه اندروید
آماده کردن دستگاه اندروید (گوشی) برای توسعه
مراحل نصب «ابزار توسعه اندروید» ADT در ایکلیپس
مراحل نصب ایکلیپس (Eclipse) روی ویندوز
مراحل نصب ایکلیپس (Eclipse) روی مک
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید